De groei van de afgelopen jaren
Een logo dat bestond uit drie tinten blauw en een ander pand, veel mensen kunnen het zich nauwelijks voorstellen. Beercoo is volgens Vincent en Patrick de afgelopen jaren volwassen geworden. “Er is echt een stap gemaakt van het lokale naar het regionale, maar qua kernwaarden zijn we hetzelfde gebleven. In 10 jaar kan er veel veranderen. Maar ondanks dat we qua medewerkers verviervoudigd zijn, zijn we nog steeds betrokken en laagdrempelig.”
“Door onze groei hebben wij meer impact op de levens van onze medewerkers,” voegt Vincent toe. Accountmanager Ed ziet ook dat er meer mogelijkheden zijn voor medewerkers dan vroeger. “Door de jaren heen is Beercoo nóg dynamischer geworden. Scholing wordt gestimuleerd, er zijn budgetcoaches, taaltrajecten, re-integratie trainingen en doorgroeimogelijkheden.” Vincent haakt daar enthousiast op in: “Het is allemaal zo positief. We zijn zo ver gekomen dankzij onze collega’s. Daarom zijn we ook super trots op ze!”
De transitie van het oude logo naar het logo van nu is volgens Vincent een super zet geweest. “Ik word er nog wekelijks op aangesproken. Het is positief, simpel en sterk. Het is voor iedereen duidelijk en er zit een lading achter.”
Van 1 naar bijna 900
Schoonmaakster Dea is een professional. In 1991 kwam ze bij ons werken en ze is daarmee een rot in het vak! “Qua werk is het globaal hetzelfde gebleven. Er zijn meer regels bijgekomen de afgelopen jaren en er is veel nieuw materiaal, dat maakt het werk een stuk makkelijker!” Ze merkt op dat het werk vroeger socialer was dan nu. De groep was nog zo klein, dat je elkaar vaker zag. “Daarmee was er net wat meer tijd voor klant en medewerker.” Toch heeft ze het nog altijd naar haar zin. “De dingen die Beercoo organiseert voor haar medewerkers vind ik top en ik heb goed contact met Vincent en Patrick.”
Schoonmaakster Meryam kwam in 2002 in dienst. Ze vertelt over de positieve veranderingen en ze vindt het fijn dat ze bij ons werkt. “Met de nieuwe materialen gaat schoonmaken sneller en makkelijker. Daarnaast krijg ik hier veel vrijheid. Je mag je werk deels zelf invullen, als het maar gedaan wordt. Beercoo moet op deze manier doorgaan!”
“Ik vind het leuk dat we naar de toekomst werken”
Toen financieel medewerkster Cindy in dienst kwam in 1993, telden we 50 medewerkers. “Ik deed in mijn eentje de hele administratie, toen kon dat nog! Nu heb je daar meerdere mensen voor nodig.” Objectleidster Liza kwam in 2008. Ze heeft de groei van dichtbij meegemaakt. “In 2010 en daarvoor waren we nog een relatief klein bedrijf. We waren erg betrokken met elkaar. Door de jaren heen zijn er meer lagen en structuur gekomen.”
Liza zat gelijk op haar plek: “Ik kwam binnen en ging meteen aan de slag. Vroeger werd je al gestimuleerd om jezelf te ontwikkelen en dat is nog steeds zo. Ik vind het ook leuk dat we naar de toekomst werken en dat er nieuwe mogelijkheden gecreëerd worden.” Voor Cindy zag het er iets anders uit: “Ik wilde op een gegeven moment hogerop komen en niet meer op kantoor zitten. Ik ben in 2007 een hbo-opleiding gaan doen, niet met de verwachting dat ik nog terug zou komen, maar ik kwam in 2015 weer terug. Nu voel ik me weer helemaal thuis.”
Nokia’s en Excelsheets
Aan de Weg en Bos 24B zaten wij, in een ver grijs verleden, in een ander pand. Wie daar ook is begonnen is rayonleidster Coby. En wat zag het er toen anders uit… “We hadden Nokia’s, maar het merendeel van het werk ging op papier. We kregen op een gegeven moment een soort kast, groot en breed, waarmee we e-mails konden sturen en ontvangen, dat was helemaal hip.” Er was vroeger geen systeem om zelf je uren in te vullen. “De automatisering en structuur zijn de grootste veranderingen. Het werk gaat nu sneller en het is overzichtelijker.”
Backoffice medewerkster Quimby kwam in 2008 bij ons werken. Ze runde toen de hele backoffice in haar eentje. “Ik heb nu collega’s waarmee ik samenwerk, dat kon je je toen niet voorstellen. Het vraagt om aanpassingsvermogen en rekening houden met elkaar.” De digitalisering heeft ook een impact gehad op haar werk. Met de huidige programma’s gaat het een stuk makkelijker. “Ik deed vroeger alles met Excelsheets. Dat ging nergens over. Wat dat betreft zijn we qua programma’s heel erg vooruit gegaan. Ik hoop ook dat we dit in de toekomst vast kunnen houden en dat alles nóg meer verbetert.”
Visieweekend
Directeur Edwin heeft altijd een visie gehad. Door positief te zijn én te blijven, kunnen wij het verschil maken. Wie goed doet, goed ontmoet. Toch? “Het verschil maken met enthousiaste mensen die een SMILE dragen. Daarnaast ook iets terug doen voor de medewerkers. Da’s leuk.”
Wat is jouw visie? Een vraag waarmee je alle kanten op kan gaan. Wij organiseren al een aantal jaar een visieweekend. Het visieweekend bestaat uit meerdere dagen waarin collega’s van kantoor op een leuke manier kijken naar het heden en naar de toekomst. Elk visieweekend krijgt een thema mee en we kijken ook naar de werkvloer: welke behoeften zijn er? “Om te zien waar we zijn begonnen en waar we nu staan, dat is geweldig. Waar we eerst een visieweekend voor 3 man organiseerden, hadden we het afgelopen jaar een visieweekend met 50 man,” vertelt Edwin.
New year, same us
Edwin hoopt dat we de kernwaarden vasthouden. “Doen, leuk, groei, samen en betrokken. Er is houvast gegeven aan de ideeën die tijdens het visieweekend naar voren kwamen. Ik hoop dat we de systemen die we nu hebben verder kunnen uitbreiden en dat we klanten en medewerkers meer kunnen betrekken. Dat zou top zijn.”
Vincent en Patrick kijken met een goed gevoel naar de toekomst: “We zitten op een stijgende lijn en dat willen we vasthouden. Nog meer impact maken, nog meer smiley medewerkers, nog meer groei. Wij kijken met vertrouwen naar de toekomst, dit hebben wij eigenlijk altijd wel gedaan. De wereld is de enige constante verandering en het is als ondernemer zaak om je aan te passen aan de situatie. Accepteer wat je niet kan of wil veranderen, verander wat je niet kan of wil accepteren.”