Hoe kwam de samenwerking tussen SRK en Beercoo tot stand?
Samen met John Korving (Manager Facilities) en Marion Matthijssen (Facilitair medewerker) staan we stil bij de samenwerking tussen SRK en Beercoo Schoonmaakgroep. Hoe kwam deze tot stand? Hoe gaat het nu? En wat is Beercoo’s bijdrage aan gastvrijheid?
In de 2e helft van vorig jaar heeft SRK intensief samengewerkt met een team van adviesbureau CBRE. Samen met CBRE heeft SRK de facilitaire zaken voor de nieuwe huisvesting in het bestaande Lightline gebouw te Zoetermeer gerealiseerd. Voor ruim 6.000 m2 kantoor en 350 werkplekken, is dit een hele onderneming. Belangrijk onderdeel daarvan was het selecteren en contracteren van een schoonmaakbedrijf. Daarvoor zijn vier partijen, waaronder het oude schoonmaakbedrijf, uitgenodigd om een voorstel te doen. Naast prijs en resultaatgerichte schoonmaak stonden bij de selectie de aspecten partnerschap, personeel & organisatie, kwaliteit en producten & diensten centraal. Ook een interview maakte onderdeel uit van de procedure. Uiteindelijk koos SRK voor een partnerschap met Beercoo. John motiveert zijn keuze: “De aanpak van Beercoo sprak me het meeste aan: energiek, pro-actief en oog voor gastvrijheid.”
Het moment van verhuizen was hectisch. “Je wilt natuurlijk een frisse start maken. De schoonmaak stond er gelukkig ook gelijk. Een verademing”, aldus John. Hij vervolgt: “De samenwerking is van het begin af aan goed. Objectleidster Merel voelt ons goed aan. Ze pakt dingen meteen op. Met de medewerkers van de avondploeg hebben we ook allemaal kennis gemaakt. Op de service-desk komen over hen af en toe nog meldingen binnen, maar een stuk minder dan voorheen. En met dagkracht Maja zijn we erg blij. De samenwerking met Beercoo verloopt erg goed!”
Beercoo’s bijdrage aan gastvrijheid…
In het open en gastvrije concept van SRK speelt de dagkracht een belangrijke rol. “Maja zorgt er gedurende de dag voor dat de entree, pantry’s, vergaderruimten en toiletten op en top in orde zijn. Ze denkt goed mee, doet bestellingen en signaleert late leveringen”, vertelt John. Marion vult hem aan: “Maja is het visitekaartje voor ons en voor Beercoo. Ze is een representatieve, aardige dame en doet haar werk goed. Heel open, je kan haar alles vragen. Ze is een medewerkster van Beercoo, maar ik beschouw haar als een collega.”
In het gebouw zijn tien pantry’s met evenzoveel koffiemachines, twintig toiletgroepen en ruim vijftien vergaderruimten aanwezig. Maja vertelt: “In de ochtend en in de middag verzorg ik een toiletronde in mijn ‘schoonmaak-outfit’. Zijn er voldoende handdoekjes, toiletpapier en is de wastafel netjes? Bij het verzorgen van de pantry’s en vooral de koffiemachines vul ik de koffiebonen bij, leeg ik de droesbakken, reinig ik de koffiemachines inwendig en zorg ik voor voldoende suiker en bekertjes. Het is belangrijk dat medewerkers zien dat ik de pantry’s niet ‘even tussendoor’ doe. Dan draag ik ook andere kleding als bij de toiletronde, om te benadrukken dat het hygiënisch gebeurt. Als medewerkers me dan vragen voor schoonmaakwerk dan antwoord ik met een glimlach: “Zo dadelijk zoek ik u op, ik heb nu nog een ander jasje aan. Dat waarderen ze. Bij de vergaderruimte leeg ik de prullenbak, schuif ik stoelen netjes aan en waak ik voor haren op stoelen.”
Op de vraag wat Maja leuk vindt aan haar werk antwoordt zij: “Vooral het contact met mensen, voor hen zorgen dat alles goed is en de afwisseling. Marion belt me bijvoorbeeld ook voor ongelukjes overdag. Op iedere etage staan daarvoor zogenaamde ‘vlekken-kits’. Koffievlekken haal ik dan meteen weg met de speciale vlekkenblusser.”
John besluit: “Het kwaliteits- en hospitality niveau hoog houden voor onze bezoekers en collega’s. Daar zijn wij samen elke dag mee bezig. En dat is leuk!”