De columnist van vorige week sneed een belangrijk onderwerp aan: leuk. Dit deed Ron Weijmans in de context van het overnemen van een schoonmaakonderneming, namelijk ‘is dat wel leuk: overnemen?’ Daar voegde hij aan toe dat ‘leuk’ nu juist een factor is bij overnames om het al dan niet te laten slagen. Graag plak ik de term leuk met vetgedrukte letters op de hele schoonmaakbranche!
Wellicht verwacht u nu een nuancering of een ‘maar’ van mij. Of heeft u die kanttekening zelf al geplaatst? In de trant van ‘De schoonmaakbranche is in beweging, ontwikkeld zich naar volwassen bedrijfstak, veelzijdig, mooie diversiteit aan mensen, veel vrouwen in leidinggevende functies, knap dat schoonmaakbedrijven met zulke tarieven nog marge weten te draaien, maar jammer dat…’
Er gebeuren de laatste tijd goede dingen in de schoonmaakbranche
Geen ‘maar’ van mij vandaag, want de schoonmaakbranche is leuk! Zeker de laatste tijd. Er gebeuren buitengewoon veel goede dingen op allerlei fronten. Laten we daar samen onomwonden trots op zijn. Onomwonden trots op onze schoonmakers die er dagelijks voor zorgen dat 8 miljoen werkenden dagelijks in een schoon pand komen. Zonder er een kanttekening bij te plaatsen. En natuurlijk ook zonder er in te berusten. Rem die trots in ieder geval niet steeds af. Daarmee plaatsen we onszelf steeds weer terug in de verdomhoek, waar we niet thuishoren. Want we gaan als branche van A naar Beter. Talloze ontwikkelingen en initiatieven dragen daar aan bij.
De nieuwe cao en hoe deze tot stand gekomen is, is zo’n voorbeeld waar we trots op mogen zijn. Maar ook de Schoonmaker van het jaar Verkiezing, de Dag van de Schoonmaker op 15 juni, verschillende Social Return initiatieven en zelfs de sociale innovatie die plaatsvindt. MVO-ladders die worden beklommen, oog voor dagschoonmaak, vakmanschap, gastvrijheid, het thema Duurzame Inzetbaarheid dat geagendeerd is. Dat ‘laagste prijs’ verdrongen wordt door EMVI en de looptijd van contracten toeneemt. Ook de verdere ontwikkeling van ICT-toepassingen, app’s, gebruik van Big Data, digitalisering en zelfs robotisering zijn werkelijk schoonmaakrealiteit.
Wees trots!
En daar is ‘ie dan toch: maar… moeten we dan niet (nog) innovatiever, sneller, sexyer, betere werkgevers en/of opdrachtgevers zijn, waardering hebben en uiten, werkdruk verlagen, meer voltijdbanen scheppen… Ja, ja en ja. Dat moeten we. En dat gebeurt ook. Maar sta nu stil bij wat er allemaal goed gaat. En welke mooie initiatieven er allemaal zijn op dit moment. De mitsen en maren, waar we onze ogen echt niet voor sluiten, bewaren we even tot morgen. Want morgen werken we weer verder aan nog beter, want ook dat is de schoonmaak. Nu mag u even trots zijn. Op de branche. Op uw collega’s. Op uzelf. Dat is toch leuk?! Of had u er wat op aan te merken…? 😉