De weg naar de halve finale
49 collega’s gingen begin dit jaar de ‘strijd’ met elkaar aan. Zij waren door leidinggevenden en collega’s genomineerd. Op meerdere momenten en manieren werden zij getoetst. Zo voerden de leidinggevenden, onaangekondigd, twee of meer DKS-controles uit om de schoonmaakkwaliteit te meten. Ook het functioneringsgesprek en de beleving van klanten maakten deel uit van de toetsing. Marchien, Janice, Gieta, Nalini en Amrish bleken onze 5 beste schoonmakers te zijn. Zij stroomden door naar de halve finales.
De 5 finalisten werden vervolgens door de jury, bestaande uit Edwin Vente en smiley manager Claudia Vijfvinkel, bezocht op hun werkplek. Edwin lette als operationeel directeur vooral op de technische kwaliteit, de staat van materiaal & middelen en de ervaringen van de opdrachtgever. Claudia’s aandacht ging met name uit naar gastvrijheid.
In het programma van de Smile Day was maar liefst een uur ingeruimd om de winnaar bekend te maken. Toen Edwin zijn presentatie startte werd duidelijk waarom. Hij lichtte toe waarom deze verkiezing binnen Beercoo zo belangrijk is: “Als bedrijf gaan we voor excellente kwaliteit. Stralend schone panden door enthousiaste medewerkers!” Ook stond Edwin stil bij de criteria die bij het jurybezoek werden beoordeeld, zoals ‘de Basis’ (bestellingen, scholing en werkkleding), ‘Proactiviteit’ en ‘Wat maakt jou bijzonder?’ Tenslotte stond hij uitgebreid stil bij iedere halve finalist. Foto’s werden getoond en er kwamen uitspraken van opdrachtgevers aan de orde: “Ze kijkt niet op de klok als ze bezig is. Ik zie Janice echt als een medewerker van J. van Dam Transport” en “Tijdens het werk is Gieta vaak aan het neuriën. Ze zegt iedereen altijd vrolijk gedag… ook degene die nooit wat terug zeggen.”
… en de winnaar is..
Er klonk tromgeroffel uit de speakers en de zaal ontplofte toen na “….en de winnaar is… ” de naam van Janice Goossens werd genoemd. Janice werkt al 11 jaar voor ons zusterbedrijf Dejo. “Na het horen van de kwaliteiten van de anderen was ik niet zo zeker van de winst. Maar ik ben ontzettend blij” aldus Janice die zojuist een gevulde strandtas en een cheque van €250,- in ontvangst had genomen.
Op het juryrapport stond bij het criterium ‘Wat maakt Janice zo bijzonder?’ het volgende: “Werken in hotels vraagt doorgaans om een andere aanpak dan bijvoorbeeld 2x per week werken in een kantoor in het MKB. De lat van het leveren van excellente kwaliteit en het aanvoelen van gastvrijheid ligt doorgaans hoger bij het schoonmaken in hotels. Het is Janice, met haar ervaring in de Hotellerie, gelukt om deze unieke meerwaarde mee te nemen naar een transportbedrijf in Oudewater. Voor deze klant voelt naar kantoor gaan als vakantie. Als binnenstappen in een 5-sterren hotel waar je welkom bent en weet dat je je even nergens druk om hoeft te maken.”
Lees meer over “De Smile Day 2017” een dag waarop de rode loper uitging voor onze medewerkers.