Jumbo: Marktleider op het gebied van zwaar transport over zee
Van een afstand glinstert het hoofdkantoor van Jumbo je tegemoet. Het moderne gebouw heeft bijna iets iconisch in de wat rauwe Schiedamse omgeving. Jumbo is een Nederlands familiebedrijf en marktleider op het gebied van zwaar transport over zee en gespecialiseerd in het installeren van zware installaties op de zeebodem. De vloot bestaat uit 11 schepen, waarop hoofdzakelijk Nederlandstalige officieren varen. Op het hoofdkantoor in Schiedam wordt elke reis dan ook zorgvuldig voorbereid door een uitgebreid team van technische, operationele en commerciële mensen. In deze wereld van zware lading, maritiem transport en timing maken mensen het verschil. Mensen die met hoofd en hart betrokken zijn bij hun vak.
Marloes Trovato-Mulder, verantwoordelijk voor alles op en rond het gebouw, heeft al flink wat werkervaring op het gebied van facilitair management. Eerder werkte zij bij een grote diensverlener op dit gebied. Dus schoonmaak is voor haar bekend terrein. “Wij hechten hier veel waarde aan kwaliteit en gastvrijheid. En een prettige en verzorgde werkomgeving. Het was mooi om te zien hoe gemotiveerd Beercoo was om voor ons te mogen werken. Bij de vorige aanbesteding waren ze op de tweede plaats geëindigd en ik kon merken dat dit nog altijd niet helemaal lekker zat. Ik was dan ook blij verrast dat ze voor de tweede keer wilden meeschrijven en nog een tandje bij hebben gezet. Onze uitvraag was niet eenvoudig. We hebben de inschrijvers gevraagd om een ondernemersplan te schrijven. Op dit moment maken we bij Jumbo de omslag naar resultaatgericht schoonmaken. Als iets vies is, moet het schoon. Altijd. Dit vraagt natuurlijk iets van de organisatie en de medewerkers. Medewerkers moeten echt goed kijken, denken en doen. Veel eigen initiatief van de mensen dus. Ook voor onze twee eigen schoonmaakmedewerkers is dit natuurlijk best een verandering. Maar door de persoonlijke begeleiding en aandacht van Beercoo gaat dit prima. Ze horen er al helemaal bij.”
Positief en open
Marloes Trovato-Mulder vervolgt: “Terwijl ik in september een aantal weken op vakantie was, wist ik dat we vanaf 1 oktober met Beercoo van start gingen. Tijdens mijn vakantie had ik nog wel wat telefoontjes of mails verwacht. Maar het bleef vrij rustig. Toen ik op kantoor kwam, was eigenlijk alles helemaal geregeld. Er was dus een goed opstartplan. Alle materialen lagen op hun plek. Medewerkers waren geïnstrueerd. Ga zo maar door. Eigenlijk had ik er weinig omkijken naar. Dit heeft naast de organisatie van Beercoo ook te maken met Phyllis. Phyllis is rayonleidster, heel enthousiast en deskundig. Zij zorgt voor de aansturing op de werkvloer. Phyllis hoef je weinig te vertellen, werkt zelfstandig en weet als geen ander hoe je een kantoor van deze omvang schoon houdt. Het ontgaat niemand dat zij van de schoonmaak is en het ook echt regelt. Dat werkt prettig en geeft vertrouwen. En als klant word je natuurlijk erg blij van zo’n dosis werkplezier. Het zorgt gewoon voor een positieve en open sfeer. Je merkt ook echt dat dit in de genen van Beercoo zit. Problemen oplossen. Constructief denken. Verbetervoorstellen doen. Voor het beste resultaat gaan. En dat alles zonder de menselijke factor uit het oog te verliezen. Daarom past het denk ik zo goed. Zo zit ons bedrijf ook in elkaar. In onze kernwaarden staan samenwerken en ondernemerschap ook centraal.”