Wat is Wijn aan de Kade?
Leon Koudijzer (51): “In eerste instantie zijn we een wijnhandel, maar dankzij onze horecavergunning verzorgen we ook high wines of avonden voor grote groepen met lekkere hapjes.”
Seb Koudijzer (26): “Wij willen wijn toegankelijk maken. We leggen onze gasten ‘het nieuwe proeven’ uit: we richten ons op mondgevoel, smaak, wijntype en vooral ook het matchen van wijn met eten.”
Wat maakt Wijn aan de Kade uniek?
Leon: “We krijgen allerlei mensen over de vloer, van beginners tot liefhebbers. We halen het ‘snobistische’ ondertoontje eraf: de wijnwereld is enorm groot, zelfs de experts weten niet alles.”
Seb: “Wij focussen op de klassieke, Europese gebieden, maar ook op landen als Moldavië, Macedonië en Azerbeidzjan. Vooral uit dat laatste land komen verrassend mooie wijnen van klassieke druivenrassen. Gasten komen hiervoor terug.”
Online wijnen: gelukkig pakt het goed uit
Net als veel ondernemers ondervindt ook Wijn aan de Kade de gevolgen van de coronamaatregelen. “We werken met aangepaste openingstijden, we houden ons aan de afstandsregels en de high wines en zo zijn helaas opgeschort; we ontvangen minder mensen in de winkel”, vertelt eigenaar Leon Koudijzer. Ondanks zijn aanvankelijke bedenkingen tegen een webwinkel, werpt dat nu zijn vruchten af. “Dankzij de website die Seb heeft gemaakt, zien we het aantal online bestellingen stijgen. We merken dat we fijne klanten hebben, die nu toch wijn bij ons kopen. Ze gunnen het ons.”
Ook ontstaan er nieuwe initiatieven in de Rotterdamse wijnhandel. Zo zenden Leon en Seb via Instagram live wijndocumentaires uit en zijn ze gestart met de verkoop van proefdozen die aansluiten op hun wekelijkse online proeverijen. “Het grappige is dat je tijdens een high wine maximaal twintig gasten bedient, maar online wel tachtig”, schetst Leon. “We hebben besloten om er positief in te blijven staan en gelukkig pakt het goed uit.”
Wat is jullie definitie van gastvrijheid?
Leon: “Wijn aan de Kade ziet er sjiek uit, maar als je eenmaal over de drempel stapt, moet het een warm bad zijn. Een fijne ervaring voor de beginnende wijndrinker en de liefhebber.”
Seb: “We geven mensen heel bewust de ruimte om rond te kijken. Natuurlijk zijn we in de buurt als mensen vragen hebben, maar als ze liever gewoon een uur rondneuzen, is het ook goed.”
Leon: “Vind ik zelf ook fijn; urenlang ongestoord etiketten van flessen bestuderen…”
Jullie zijn vader en zoon; hoe werkt dat in de praktijk?
Leon: “Al vanaf het begin zijn Seb en ik samen bij deze wijnhandel betrokken, maar je ziet dat er een natuurlijke rolverdeling is ontstaan. Ik ben wat traditioneler, vind het belangrijk om klanten in de winkel te hebben. Seb heeft juist de online marketing opgepakt en een webwinkel opgezet. En hij heeft mij daarmee bewezen dat je daarmee de bestaande klanten niet wegjaagt uit de winkel, maar een hele nieuwe doelgroep verder weg aanboort.”
Is een familiebedrijf het gouden ei?
Seb: “Heeft voor- én nadelen; we zijn allebei koppig, dus onze karakters kunnen botsen. Maar je kent elkaar ook door en door; je bent flexibel naar elkaar als het nodig is. Ik weet niet of ik de rest van mijn leven in de wijnhandel wil blijven werken; wijn is de passie van mijn vader, van mij is het fotografie. Maar voor nu is het prachtig dat we samen, als familie, mensen blij kunnen maken.”
Ook eens binnen stappen bij Wijn aan de Kade? Leuk! Ze zijn gevestigd aan de Admiraliteitskade 80, 3063 EG Rotterdam.