Overvallen door corona
Vincent: “Wij hadden – net als de rest van de wereld – niet voorzien dat dit virus zo’n impact zou hebben. Eerst dachten we: ‘Het zal allemaal wel niet zo’n vaart lopen’. Maar toen kwam ineens die persconferentie en veranderde er veel. Van de één op de andere dag gingen veel sectoren dicht en kwam 300 man personeel van de 900 die wij in dienst hebben, zonder werk te zitten. Of ze moesten zich ziek melden omdat ze een verkoudheid onder de leden hadden. Kijk dan moet je direct schakelen. Zeker omdat een week later wel gewoon de lonen moeten worden uitbetaald.”
Beercoo heeft daarom direct een coronateam aangesteld dat sindsdien twee keer per dag samenkomt om bij te praten. Daarin zitten de directie en de managers van operatie, HR, marketing/communicatie, sales en financiën. Zij bekijken de actualiteit, sporen eventuele problemen op en lossen ze op. “Natuurlijk heb je veel dingen niet zelf in de hand en daar moeten we flexibel mee omgaan. We kijken welke acties er nodig zijn die bijdragen aan de nieuwe manier van werken. Natuurlijk beginnen we wel eerst met de vraag hoe het met iedereen gaat… Gezondheid staat voorop.”
“Over tien jaar herinnert iedereen zich deze coronatijd. Wij willen dat mensen dan terugkijken en denken: Beercoo was ook toen een waardevolle partner.”
Schoonmaak gaat gewoon door
Gezondheid staat voor Beercoo altijd op één en is in coronatijd volgens Vincent extra belangrijk. Daarom worden er veiligheidsmaatregelen getroffen om de schoonmakers in deze tijd extra te beschermen. Zo moeten werknemers met handschoenen aan werken werken, als ze dat nog niet deden, wordt er aandacht besteed aan eventuele beschermende kleding en hebben werknemers extra instructies gekregen, waar op te letten bij schoonmaken. Want één ding is zeker: de schoonmaak draait op veel plekken ook gewoon door in deze tijd.
“Beercoo heeft een heel divers klantenbestand en richt zich niet op één markt. Zo zijn we in de horeca actief, alsmede de hotelbranche. Als je je alleen op die markten had gericht, dan heb je nu een groter probleem. Gelukkig werken wij ook in portieken en in bedrijfspanden. Daarnaast hebben we een tak gevelwerken en glazenwassen. En dat blijft gelukkig gewoon doorgaan”, aldus Vincent.
Mooie initiatieven
De coronatijd is een tijd waarin veel nieuwe initiatieven worden opgestart of waarin mensen elkaar op de een of andere manier proberen te helpen. En dat is bij ons niet anders. Vincent: “Er was bij ons een groep schoonmakers die graag hun steentje bij wilde dragen in de frontlinie. Zij hebben zich laten omscholen om in een ziekenhuis schoon te gaan maken. Er was daar een tekort aan schoonmakers ontstaan, omdat mensen bang waren en niet meer wilden komen. Ze staan tenslotte wel op corona-afdelingen. Kijk, en dat vind ik nou waanzinnig goed. Het geeft onze kernwaarde ‘doen’ perfect weer.”
“Een aantal werknemers wilde schoonmaken in een ziekenhuis. Dat vind ik nou waanzinnig goed!”
Er zijn nog veel meer initiatieven, waarmee Beercoo wil laten zien dat het een familiair bedrijf is waar iedereen van op aan kan. Zo is het Spread the Smiley Virus in het leven geroepen én gaan alle leuke en waardevolle acties voor klanten, medewerkers en andere betrokkenen ook door. “Over tien jaar herinnert iedereen zich deze coronatijd. Wij willen dat mensen dan terugkijken en denken: Beercoo was ook toen een waardevolle partner.”
Maar dat betekent niet dat de 900 man die op de loonlijst staan allemaal in dezelfde functie kunnen blijven werken. Er zijn veel bedrijfspanden of horecagelegenheden dicht gegaan. Zo moesten bijvoorbeeld restaurants, hotels, evenementenlocaties, tandarts- en fysiopraktijken, theaters, bibliotheken, fitnessclubs en verenigingen, kinderopvang en detailhandels noodgedwongen hun deuren sluiten. “De schoonmakers die daar normaal gesproken werken, hebben we indien mogelijk overgeplaatst of omgeschoold. Dat vraagt om flexibiliteit, want mensen moeten ineens verder reizen, of hebben andere werktijden, terwijl ze zelf ook opeens met kinderen thuis zitten. Ik ben daarom echt trots op onze medewerkers dat zij zich allemaal zo willen aanpassen.”
Er samen uitkomen
Het grote voordeel van het spreiden van branches is dat er dus nog steeds veel werk is. Maar het nadeel daarvan is dat Beercoo vooralsnog niet in aanmerking komt voor overheidssteun. En dat is iets wat klanten volgens Vincent niet altijd beseffen. “De reden hiervoor is dat we een zogenaamd scaling up bedrijf zijn. We zijn in 2019 met 20% gegroeid. Betekent grofweg dat we nu met 40% moeten dalen om in aanmerking te komen. We zitten er nog middenin, maar als onze omzet nu met 30% daalt en onze loonkosten ongeveer gelijk blijven, dan kan het zonder overheidssteun best een issue worden.”
“Iedereen denkt met ons mee en wij met hen; klanten waar we al 25 jaar schoonmaken en waar we net zijn begonnen…”
Het komt er op neer dat in deze coronatijd iedereen wordt geraakt. “Het mooie is dat iedereen met ons meedenkt en wij met hen. Klanten waar we al 25 jaar schoonmaken én klanten waar we net zijn begonnen. Geweldig om te zien. Er zijn heel veel grote ondernemers; en dan bedoel ik niet hoe groot of klein hun bedrijf is, ik bedoel dat ze actie ondernemen, flexibel zijn, staan voor hun bedrijf en ondertussen ook nog andere helpen.” En zo stelt Beercoo zich volgens Vincent ook graag op. “We vragen aan de klant wat zij willen qua schoonmaak in deze tijd. We willen weten hoe wij hen kunnen helpen. We zijn immers niet alleen nu aan elkaar verbonden, ook na corona werken we met elkaar. Ik heb nu tientallen klantgesprekken gevoerd en voor mij zijn dat waardevolle gesprekken. We hebben de leukste klanten en ik ben trots en blij met ze te werken.”