“Eerder ondertekenden we al de Code Verantwoordelijk Marktgedrag. Wij gaan voor kwaliteit boven prijs, professionaliteit en fijne arbeidsomstandigheden voor onze mensen. Wij willen een goede werkgever zijn, maar hier ligt ook een rol voor opdrachtgevers en adviesbureaus.”, aldus directeur Vincent de Beer. Hij vervolgt: “Met het OSB-Keurmerk en de nieuwe certificeringen gaan we weer een stap verder.”
Helemaal voldoen aan de nieuwste normen
Voor het behalen van het OSB-keurmerk moeten schoonmaakbedrijven de drie pijlers onder dit keurmerk voor elkaar hebben:
- de Code Verantwoordelijk Marktgedrag,
- de NEN 4400-1 certificatie,
- een reeks ‘schoonmaakspecifieke eisen’.
Vincent licht de ambities nader toe: “Het inrichten, automatiseren en toetsen van onze werkprocessen en klanttevredenheid hebben altijd onze aandacht. We wilden de lat voor ons zelf nog hoger leggen door voor het OSB-Keurmerk en de NEN 4400-1 te gaan. Een stevige uitdaging. Tegelijk wilden we ook met de bestaande certificeringen voor ISO 9001 en 14001 (milieu) een sprong maken naar de jongste versies van deze normen.”
Administratie op orde
“Alles moet in orde zijn. Vooral de NEN 4400-1 norm luistert hierin nauw. Het is gericht op een sluitende financiële- en personeelsadministratie en zaken rondom ketenaansprakelijkheid. Bij de externe audits licht de externe auditor, twee keer per jaar, een groot aantal personeelsdossiers door en pluist die op detailniveau uit. Ook stelt het eisen aan de manier waarop we met onderaannemers samenwerken, zoals de contracten, omgang met G-rekening en begrenst het de hoeveelheid werk dat je maximaal aan hen mag uitbesteden. Allemaal om risico’s uit te sluiten.”
“Wat de nieuwe certificeringen ons hebben gebracht?”, denkt Vincent hardop. “Administratief hebben we de personeelsdossiers en afspraken met onderaannemers verder dichtgetimmerd. En worden administratieve handelingen steeds meer een automatisme bij onze leidinggevenden. Daarbij hebben we ook zaken als voorlichting aan medewerkers, instructies en opleidingen tegen het licht gehouden.”
Beercoo-smile
“Het belangrijkste is dat we voor klanten en medewerkers een betrokken, flexibele en betrouwbare partner en goed werkgever blijven. Een werkgever die voor een brede smile op ieders gezicht zorgt,” besluit Vincent.