BOOR’s criteria: ‘Rotterdams’ en eigen
In het voorjaar van 2015 werd er bij Beercoo nog flink gezweet op de gunningscriteria die BOOR op geheel eigen en Rotterdamse wijze in haar bestek verwerkt had. Denk onder andere aan: Opstartplan, een Handboek Schoonmaak, Belevingsonderzoeken en Duurzaamheid & Social Return. Daarbij vermeldden zij: “Mooie verhalen in de aanbieding, die niet aansluiten op de werkelijkheid, niet uitvoerbaar zijn of niet worden uitgevoerd zijn geen optie”. De heer Verheij, de bedenker hiervan, legt uit hoe en waarom deze criteria tot stand kwamen. En – veel belangrijker natuurlijk – wat hier een jaar later de status van is.
“Mijn ervaringen uit een eerdere facilitaire rol op het middelbaar speciaal onderwijs zijn in het bestek verwerkt. Ik heb ooit schoonmakers huilend in de gang zien staan, omdat zij na een nieuwe offerte-ronde hetzelfde werk moesten doen in veel minder tijd. Terwijl de verantwoordelijke collega aanvankelijk blij was met de gerealiseerde kostenbesparing. Daar heb ik van geleerd. We hebben de markt gedwongen om voldoende uren in te zetten. Door een hogere uren-inzet te belonen,” vertelt Verheij.
Hoe verliep de start van het project?
Hoewel energie steken in het voortraject met het bestek en de aanbiedingen altijd loont, laten we het even voor wat het is om de praktijk te belichten. Hoe is de start van dit grote project verlopen? “De opstart is prima verlopen. Jullie zijn goed op tijd begonnen om contact te zoeken met de scholen en huidige schoonmakers,” legt Verheij uit. En vervolgt: “De medewerkers zijn keurig overgenomen van de ‘oude’ schoonmaakbedrijven. Ook alle overige afspraken zijn nagekomen, zoals de handboeken, werkplannen, VOG-verklaringen, etcetera. Van de opstart heb ik dus weinig gemerkt. Er zijn geen problemen gemeld vanuit de scholen. Jullie hebben je flexibel opgesteld. Niet te scherp bij de 0-meting. Ik ben goed op de hoogte gehouden van de voortgang. En bij een probleem trokken jullie aan de bel en zijn we samen gaan kijken.”
En na de opstartperiode? “Gedurende het jaar verloopt samenwerking met jullie uitstekend. Als er iets is, zijn jullie goed benaderbaar en bereikbaar. Ik krijg jullie rayonleiders direct aan de lijn. Of wordt na een uur teruggebeld. Dat werkt prettig. Bovendien heb ik het afgelopen jaar nauwelijks opmerkingen ontvangen uit het veld. Wat Beercoo anders maakt? Jullie staan er heel anders in dan vele andere bedrijven. Jullie staan voor je werk en afspraken.” aldus Verheij.
Leerlingen uit voortgezet speciaal onderwijs betrokken
Een belangrijk criterium bij de aanbesteding was Duurzaamheid & Social Return, waarbij de wens was om er leerlingen van BOOR-scholen uit het voortgezet speciaal onderwijs (VSO) bij te betrekken. Dat past ook bij BOOR’s visie om maximale kansen te creëren voor kinderen en jongeren in Rotterdam en omgeving. Verheij daarover: “Jullie zijn daar enthousiast mee aan de slag gegaan. De kick-off daarvan was hier op kantoor. Iedereen erbij. De betrokken leerlingen tekenden zelfs hun eerste arbeidsovereenkomst!“ Hamza, leerling van VSO de Hogebrug, was één van hen. Met hem kijken we ook terug op afgelopen school- en in zijn geval ook schoonmaakjaar.